LogoSN09

Lagu 2 (Hakikat Puasa)

;

Rabu, 4 November 2009

Nukilan dari Ustaz Naim USIM


Assalammualaikum wrb.
Selamat bertemu kembali....terima kasih SNaajihiin ucapkan kepada semua yang memberikan sokongan kepada kumpulan kami.SNaajihiin mengalu-alukan sebarang komen dan pandangan untuk lebih memantapkan lagi SNaajihiin pada masa hadapan. Di sini SNaajihiin menampilkan salah satu dari komen dan pandangan dari seorang sahabat SNaajihiin yang sentiasa mengikuti perkembangan SNaajihiin dari masa ke semasa iaitu saudara Naim dari USIM.

wa'alaikumsalam ustaz...saya nak bagi serba sedikit pandangan saya....saya dah tgk video johan sr dari Pahang tu, memang deserve to win la...ada kelebihan terutama persembahan yg kreatif....lenggok lagu diorang pun best...huhu....ape pun ustaz, saya mengucapkan TAHNIAH atas kejayaan soutunnaajihiin tempoh hari....tahun depan bagi lagi mantop....kalo tak clap markah johan tak sampai pun 80% kan?...kalo camtu, kirenye tak la jauh sgt beza ngan sn.....boleh improve lagi ustaz.... saya nak bg komen ckit pasal persembahan sn kat Pahang aritu...pada amatan saya, terutama melalui lagu masri ataupun lagu pertama, saya perasan congga tak menyerlah kemasriannya...maaf kalo saya clap ye ustaz...kut la hakim komen lain plak....berdasarkan ilmu yg saya dapat, asas rentak masri tidak dapat diterjemahkan dgn baik semasa lagu pertama dimainkan oleh sn...... Apepun saya tetap kagum ngan kebolehan ustaz mereka lagu dan lirik sekaligus...untuk dua-dua lagu plak tu....memang mantop!!!..... Untuk pengetahuan ustaz, saya memang meminati dan suka mengikut perkembangan nasyid sekolah ni.....saya jugak buat pemerhatian kat team2 yg dah memang terkenal mcm AFU, Soutul Faizin, Sofwatunnur, Izdan dll.... untuk lagu masri ustaz, saya selalunya merujuk kepada rentak ataupun irama lagu2 padang pasir khususnya dari negara2 arab seperti Mesir, Syria, Libya dll....ada gak dari negara Asia Tenggara seperti Indonesia....tapi, untuk menyesuaikan ia dengan rentak atau stail sekolah, perlu buat beberapa pemerhatian dan juga sedikit pengubahsuaian...kadang2 saya duk takde wat ape2 try gak create satu rentak alunan irama masri....nanti kalo kita jumpe, leh saye demo ckit kat ustaz....waktu tu, leh la kita bertukar-tukar idea dan boleh cari alunan yg sesuai untuk lebih mantop...kan best kalo dapat discuss sama2....harap2 boleh la kite berjumpe ye ustaz.... masalah sesetengah pasukan nasyid adalah tidak mengetahui dan ada yg tidak tahu asas tarannum...sebenarnye melalui tarannum itulah diolah menjadi satu rentak atau irama masri yg kalo dapat diadun dgn baik, maka akan beri impak yg besar dan menghiburkan.....sebab itu kebanyakan sekolah mencedok rentak2 yg ala2 masri dan diletakkan dalam lagu mereka...ada yg saya pernah dengar mcm lagu hindustan la..hehe...tp bukan kat peringkat kebangsaan la...itu dah level lain....ada jugak yg menyanyikan lagu pertama dengan bunyi seolah-olah kontemporari, hilang terus masri....bukan senang sebenarnya nak create lagu masri ni ustaz....kena selitkan unsur2 tarannum seperti rast, nahwand, siikah, soba dan yg lain2....untuk tarannum2 ini plak ustaz, ada pecahannya, mcm mayyah, banjakah, siikah baladi dll.....saya rase ustaz dah a'rif pasal ni...saye teringin nak demo kat ustaz rentak masri yg saya dapat berasaskan aplikasi bayyati, soba dan rast...hijjaz pun ade gak..... untuk lagu kontemporari ustaz, nanti saye nak demo satu rentak yg santai dan sangat sesuai untuk sn.....saje jer nak demo, bkn nak jadikan ia terus as lagu pun...sekadar cuba2 jer...leh ye ustaz?.....ustaz pun mesti dah ada lagunya...lagu kedua kan boleh create bila2 jer, sebab dah tahu tema, tak mcm lagu pertama, ada tema khusus setiap thn... harapan saya ustaz agar dapat bertemu dalam tempoh yg terdekat ini dengan ustaz..dpt lah kita saling berdiskusi dan bertukar-tukar idea..terimalah saya sebagai sebahagian daripada anggota sn........ape yg saye ungkapkan ini ustaz adalah untuk berkongsi idea, pendapat dan pengalaman yg ada..mudah2 han penampilan soutunnaajihiin thn depan akan lebih bergaya dan nampak menyerlah..sory la kalo saya ni mcm 'over' plak, nak demo2 lagu kat ustaz yg dah pakar bab2 lagu dan lirik ni...nak kongsi jer ustaz ye..itu jer...Moga soutunnaajihiin dpt menghasilkan lagu masri yg 'layan' serta memukau penonton dan lagu kontemporari yg 'catchy' dan menghiburkan...... Terima Kasih ikhlas daripada Naim USIM...
email:naim_boyz1990@yahoo.com

http://azrinaim.blogspot.com/

Tiada ulasan: